Kierunki realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 - w stronę kompetencji ucznia i nauczyciela

 @ Sylwia Jaskulska

BlogKierunki realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 - w stronę kompetencji ucznia i nauczyciela

Pani Minister Edukacji ustaliła następujące kierunki realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025:

  • (1) Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  • (2) Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
  • (3) Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
  • (4) Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  • (5) Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  • (6) Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
  • (7) Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Kompetencje, które są widoczne na tej liście, dotyczą bardzo szerokich obszarów. Znajduję jednak punkty wspólne. Wynikają one choćby z rozumienia, czym kompetencje jako takie są. Składają się na nie: wiedza, umiejętności i postawy. Tyle definicja. Jak to rozumieć? Uwielbiam przykłady z codziennego życia. Jeśli wzywamy hydraulika albo udajemy się do lekarza, chcielibyśmy trafić na osoby kompetentne, czyli z wiedzą i umiejętnościami na wysokim poziomie, ale też otwarte, potrafiące wysłuchać, oddane swojej pracy, prezentujące postawę pełną szacunku, zaangażowania, profesjonalizmu. Żyjemy w czasach, które wołają o takie właśnie postawy wobec bezpieczeństwa, zdrowia, wspólnoty i jej dobra, różnorodności czy nowych technologii. Te postawy kształtujemy w uczniach i uczennicach i to punkt wspólny kierunków polityki oświatowej na ten rok. Jak pracować w obszarze kompetencji uczniów i uczennic? Szczególnie w obszarze postaw? Jak je budować? Jak wzmacniać własne kompetencje, czy to w zakresie pierwszej pomocy, czy pracy z grupą zróżnicowaną lub z wykorzystaniem możliwości asystentów AI, żeby pracowało się łatwiej i skuteczniej?