Jak wspierać ucznia z tłem imigracyjnym w szkole? – kilka praktycznych uwag

 @ Daria Hejwosz-Gromkowska

BlogJak wspierać ucznia z tłem imigracyjnym w szkole? – kilka praktycznych uwag

Wyobraź sobie, że nagle, niespodziewanie i niezwłocznie musisz opuścić swój dom. Wyobraź sobie, że masz bardzo mało czasu, co ze sobą zabierzesz? Wyobraź sobie, że towarzyszy ci ogromny strach i niepewność. Wyobraź sobie, że musisz uciekać, przed Tobą wiele godzin tułaczki w nieznane… Wyobraź sobie, że w czasie tej nieplanowanej i niezapowiedzianej wędrówki, która nie była Twoim wyborem, lecz koniecznością, jesteś świadkiem okropnych wydarzeń… Wyobraź sobie, że jesteś dzieckiem, młodym, przestraszonym i nierozumiejącym sytuacji człowiekiem. Wyobraź sobie, że po wielu dniach wędrówki docierasz w bezpieczne, ale obce miejsce. Wyobraź sobie, że idziesz do szkoły… Jesteś tu nowa(y), czujesz się obco, niekomfortowo, boisz się. Nie rozumiesz języka. Nie znasz alfabetu. Tu wszystko jest inne…

Bagaż doświadczeń

Jesteś nauczycielką/nauczycielem. Do Twojej szkoły przybywają dzieci i młodzież z tłem migracyjnym. Co to znaczy? To, że masz przed sobą dziecko, człowieka, obarczonego bagażem różnych doświadczeń. Czasem znacznie większych i trudniejszych do zrozumienia niż dziecko bez tego tła. Dziecko, które musiało migrować, pozbawione zostało wyboru, niezależnie od tego, czy jego rodzice/opiekunowie musieli uciekać przed wojną, zagrożeniami naturalnymi, terroryzmem, ubóstwem, przestępczością, czy dlatego, że dorośli podjęli decyzję o przeprowadzeniu się w celu polepszenia bytu (migranci zarobkowi). Są też dzieci, które urodziły się i chodziły do szkoły w innym państwie, a ich rodzice podjęli decyzję o powrocie do ojczyzny. One też mogą czuć się obco w nowym środowisku, mogą nie znać lub słabo znać język polski. Za każdym tłem migracyjnym, kryje się bowiem inna historia i inne doświadczenia.

Najważniejszy jest język

Jesteś nauczycielką/nauczycielem – co możesz zmienić? Jak możesz wesprzeć uczniów, których tło to inna historia? Uczniowie ci, mimo różnych doświadczeń, mają takie same potrzeby, jak każde dziecko, każdy młody człowiek: potrzebę bezpieczeństwa, szacunku, przynależności, samorealizacji. Na początku najważniejsze jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, a następnie nauka języka w celu umożliwienia komunikacji, co de facto też wzmacnia poczucie bezpieczeństwa. Badacze są zgodni, że nauka języka kraju przyjmującego, jest warunkiem koniecznym dla dalszych losów edukacyjnych dziecka z tłem migracyjnym. Różnice w osiągnięciach są najczęściej skorelowane z kapitałem społeczno-kulturowym. Innymi słowy, jeśli dziecko pochodzi z rodziny o wyższym kapitale społeczno-kulturowym, ma większe szanse na prawidłowe realizowanie programu nauczania i osiągnie dobrych wyników w nauce. Tak samo jest w przypadku dzieci bez tła migracyjnego. Tak więc, z tej perspektywy, różnice w osiągnięciach uczniów zawsze będą występować. Jednak jednym z najważniejszych aspektów w rozwoju i adaptacji (inkulturacji) dziecka z tłem migracyjnym jest nauka języka. Przepisy prawa regulują tę kwestię, nakładając na szkołę obowiązek prowadzenia lekcji języka polskiego dla cudzoziemców w wymiarze nie mniejszym niż 2 godziny tygodniowo. Jak możesz wspomóc naukę języka polskiego:

  • na prezentacji czy materiałach dydaktycznych, staraj się używać wyraźnej czcionki. Uczniowie, którzy uczą się nowego alfabetu – w naszym przypadku łacińskiego – potrzebują liter zbliżonych do tych, które piszą ręcznie. Rozważ również zmianę czcionki w pisaniu do rodziców – oni też uczą się nowego języka (zobacz, czy sprawdzi się comic sans)
  • o ile to możliwe, staraj się organizować pracę w małych grupach. Staraj się, aby uczniowie uczący się języka polskiego byli w grupie z uczniami mówiącymi po polsku.

Co jeszcze można zrobić?

Jesteś nauczycielką/nauczycielem wiesz, że nauka języka jest ważna, ale trzeba pamiętać, że nie można spoglądać na rozwój ucznia, jedynie przez pryzmat zdobywania kompetencji językowych. Takie podejście jest bardzo redukcjonistyczne i szkodliwe dla dziecka. Dlatego warto:

  • zadbać o przyjazną atmosferę w klasie dla wszystkich dzieci; nie ignorować zachowań dyskryminujących lub nietolerancyjnych;
  • być wyrozumiałym i wrażliwym na wcześniejsze doświadczenia ucznia; pozwolić mu opowiedzieć swoją historię, jeśli wykaże taką potrzebę;
  • stworzyć w szkole grupę wspierającą nowo przybyłych uczniów złożoną z rówieśników. Zachęć uczniów do włączenia się w proces wspierania nowych uczniów, aby wprowadzali ich w kulturę szkoły, byli wsparciem, ale też by ulepszyć proces komunikacji
  • stworzyć możliwości dla uczniów z tłem migracyjnym do przedstawienia własnej kultury (narodowej), np. tradycji, wytworów literackich, bohaterów narodowych, geografii (zasoby, wyjątkowe miejsca);
  • zachęcać i oferować możliwości rozwoju poprzez sztukę: stworzenie wspólnej grupy teatralnej, chóru, zespołu tanecznego. Budowanie dialogu przez sztukę nie wymaga dobrze rozwiniętych kompetencji językowych, ale je rozwija; pomaga budować poczucie pewności siebie; buduje relacje rówieśnicze;
  • nie obniżać wymagań, nie lekceważyć wysiłków, które uczeń podejmuje;
  • współpracować z rodzicami, nawiąż kontakt, wysłuchaj, znajdźcie wspólne rozwiązanie dla problemu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, w jaki sposób pracować i wspierać ucznia z tłem migracyjnym, zaproś nas na szkolenia. Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązania.

Polecane szkolenia

Praca z uczniem z tłem migracyjnym - jak wykorzystać potencjał różnorodności kulturowej?

Szkolenia dla szkół

Praca z uczniem z tłem migracyjnym - jak wykorzystać potencjał różnorodności kulturowej?

W jaki sposób wspierać ucznia z tłem migracyjnym w klasie i szkole? Jak wspierać pozostałych uczniów i uczennice? Jak pracować, by pomóc samemu/samej sobie w sprostaniu codziennym wyzwaniom grupy zróżnicowanej? Porozmawiajmy i spróbujmy zrozumieć problemy migracji z perspektywy dziecka, nauczyciela i szkoły jako systemu. Poszukajmy wspólnie rozwiązań

Dowiedz się więcej
Program tutoringu rówieśniczego wspierającego dobrostan uczniów, rozwijającego empatię i wrażliwość, szczególnie w grupach zróżnicowanych

Szkolenia dla szkół

Program tutoringu rówieśniczego wspierającego dobrostan uczniów, rozwijającego empatię i wrażliwość, szczególnie w grupach zróżnicowanych

Tutoring rówieśniczy to znakomita metoda pracy z dziećmi i młodzieżą, którą warto poznać i zastosować w szkołach, szczególnie w grupach zróżnicowanych

Dowiedz się więcej
Różnorodność kulturowa w klasie szkolnej – bariera czy potencjał? O rozumieniu różnicy

Szkolenia dla szkół

Różnorodność kulturowa w klasie szkolnej – bariera czy potencjał? O rozumieniu różnicy

W jaki sposób wykorzystać potencjał różnic kulturowych w klasie i wspierać rozwój dialogu międzykulturowego? Jakie znaczenie ma samoświadomość różnic kulturowych w kontekście uprzedzeń i stereotypów? W jaki sposób im zapobiegać? Porozmawiajmy i spróbujmy zrozumieć współczesne źródła różnic kulturowych i w jaki sposób wykorzystać ich potencjał. Poszukajmy wspólnie rozwiązań

Dowiedz się więcej