Dobry prompt, zły prompt - jak nauczyciele mogą usprawnić pracę z AI
Blog → Dobry prompt, zły prompt - jak nauczyciele mogą usprawnić pracę z AI
Dlaczego odpowiedzi AI nie zawsze są satysfakcjonujące? Dlaczego AI odpowiada zbyt ogólnikowo? Dlaczego popełnia tyle błędów? Im dłużej pracujemy ze sztuczną inteligencją, tym więcej tego typu pytań sobie zadajemy. Zatem skąd się biorą te problemy?
Powodów może być kilka. Chciałbym, pomijając niedoskonałości samego AI, skupić się na przyczynie, na którą mamy bezpośredni wpływ – na jakości naszych promptów.
AI mnie nie zna
Załóżmy, że jestem nauczycielem matematyki i zawsze towarzyszy mi asystent (prawdziwa osoba, nie AI). Jest on obecny na wszystkich lekcjach i przerwach. Zna uczniów moich klas. Uczestniczy w sprawdzaniu testów i planowaniu przyszłych lekcji. Widzi, słyszy i w zasadzie czuje to, co ja. Jako mój asystent, pomaga mi w zadaniach, które mu zlecę. Jeśli poproszę go:
Przygotuj zestaw zadań na jutrzejszą lekcję
to mogę założyć, że wywiąże się z tego zadania zgodnie z moimi oczekiwaniami. Dlaczego?
Nie tylko ma odpowiednie kompetencje (jest matematykiem, jest pracowity i skrupulatny), ale też zna wiele szczegółów dotyczących sytuacji. Na przykład:
- Wie, o jaką klasę chodzi.
- Wie, że obecnie realizuję na lekcjach powtórkę całego działu geometrii
- Wie, że chodziło o zadania dla klasy czwartej szkoły podstawowej
- Wie, że w klasie mam 24 uczniów
- Wie, że 2 uczennice bardzo dobrze radzą sobie z tym tematem, a 3 uczniów ma kłopot w zrozumieniu obliczania pól trójkątów
- Wie, że jeden uczeń jest w spektrum autyzmu, a inny ma ADHD
- Wie, że w sali jest dostępna tablica interaktywna
- Wie, że chociaż lekcja trwa 45 minut, to na początku pojawi się dyrektor z ważnym komunikatem co zapewne skróci lekcję do 35-40 minut.
Mój asystent nie otrzymał tych danych ode mnie. On o nich wiedział. Zna mnie, wie, jak i z kim pracuję, więc może przygotować zlecone zadania zgodnie z moją intencją pomimo tego, że tej intencji nie opisałem.
A jak zadziała tu asystent AI (ChatGPT)? Sprawdźmy
- 🧑
Przygotuj zestaw zadań z geometrii na przyszłą lekcję
- 🤖
Oto zestaw zadań z geometrii, które mogą być wykorzystane na lekcji. Zadania są różnorodne, uwzględniają różne poziomy trudności i dotyczą podstawowych zagadnień geometrycznych.
Zadania na lekcję geometrii
- Podstawy geometrii płaskiej
- Oblicz pole i obwód trójkąta równobocznego o boku 𝑎 = 6 cm
- Dany jest prostokąt o wymiarach 𝑎 = 5 cm i 𝑏 = 8 cm. Oblicz jego przekątną.
- W rombie długość jednej z przekątnych wynosi 10 cm, a drugiej 24 cm. Oblicz pole tego rombu.
- Obliczenia na kątach
- W trójkącie jeden kąt ma miarę 40⁰, a drugi 75⁰. Oblicz miarę trzeciego kąta.
- Oblicz miary kątów wewnętrznych sześciokąta foremnego.
- Prosta przecina okrąg pod kątem 45⁰. Jaka jest miara kąta odpowiadającego w tym okręgu?
- Figury przestrzenne
- Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu o wymiarach 𝑎 = 4 cm, 𝑏 = 3 cm, ℎ = 10 cm.
- Dany jest stożek o promieniu podstawy 𝑟 = 5 cm i wysokości h=12cm. Oblicz jego objętość i pole powierzchni bocznej.
- Sfera ma promień r=7cm. Oblicz jej objętość i pole powierzchni.
- Twierdzenia i dowody
- Udowodnij, że w dowolnym trójkącie suma długości dwóch boków jest większa od długości trzeciego boku.
- Wykaż, że odcinek łączący środki dwóch boków trójkąta jest równoległy do trzeciego boku i ma połowę jego długości.
- Zagadki geometryczne
- Na planie miasta trzy punkty: szkoła, dom i park tworzą wierzchołki trójkąta. Szkoła i dom są oddalone o 5 km, dom i park o 7 km, a szkoła i park o 8 km. Czy taki trójkąt istnieje? Jeśli tak, oblicz jego pole.
- Narysuj prostokąt o polu 24 cm i takim stosunku boków, aby długość jednego była 3 razy większa od drugiego.
- Zaawansowane
- Dany jest trójkąt prostokątny o przeciwprostokątnej c=13cm i jednym z przyprostokątnych a=5 cm. Oblicz długość drugiej przyprostokątnej oraz pole tego trójkąta.
- W kole o promieniu r = 10 cm narysowano kąt środkowy o miarze 120⁰. Oblicz pole wycinka koła i długość łuku.
Zadania można modyfikować w zależności od poziomu uczniów i tematu lekcji. Chcesz rozwinąć któryś z punktów?
Wyszło nieźle, ale
- Zadań jest za dużo – nie uda się ich wszystkich rozwiązać na jednej lekcji
- Brakuje zadań zindywidualizowanych i dostosowanych do uczniów o specjalnych potrzebach
- Brakuje informacji, jak z zadaniami pracować w dostępnej sali
Chociaż sztuczna inteligencja nieźle sobie poradziła z poleceniem podając szerokie spektrum zadań, to otrzymana odpowiedź wymaga ode mnie dodatkowego nakładu pracy, aby dostosować zakres pod kątem wymagań rzeczywistości.
A teraz nadajmy kontekst naszemu zadaniu:
- 🧑
Prowadzę lekcje powtórkowe z całej geometrii na poziomie czwartej klasy szkoły podstawowej. Klasa liczy 24 uczniów, 2 uczennice bardzo dobrze radzą sobie z geometrią, 3 uczniów nie rozumie jak obliczać pola trójkątów. Jeden uczeń jest w spektrum autyzmu, a drugi ma ADHD. W sali dostępna jest tablica interaktywna. Lekcja trwa 45 minut, ale początkowe 5-10 minut będzie zajęte przez dyrektora. Lekcja odbędzie się w piątek. Preferuję indywidualne podejście do uczniów i często zadaję zadania zindywidualizowane.
Przygotuj listę zadań, które uczniowie będę rozwiązywali na lekcji.
- 🤖
Oto plan i lista zadań do realizacji podczas lekcji powtórkowej z geometrii dla klasy czwartej szkoły podstawowej. Zadania są dostosowane do różnych poziomów zaawansowania uczniów oraz uwzględniają indywidualne potrzeby.
Plan lekcji
- 5-10 minut - Wprowadzenie przez dyrektora.
- 5 minut - Krótkie przypomnienie podstawowych pojęć z geometrii (np. definicje trójkąta, prostokąta, kwadratu, pola i obwodu).
- 30-35 minut - Praca indywidualna uczniów w małych grupach lub samodzielnie nad zadaniami.
Podział zadań według grup
Dla uczennic bardzo dobrze radzących sobie z geometrią
- Znajdź pole i obwód figury złożonej z kilku prostokątów i trójkątów (rysunek na tablicy interaktywnej).
- Zaprojektuj własną figurę geometryczną, a następnie oblicz jej pole i obwód.
- Znajdź brakujące długości boków w nieregularnym wielokącie, mając dane pola i obwody poszczególnych części.
Dla uczniów mających trudności z obliczaniem pól trójkątów
- Oblicz pole trójkąta prostokątnego o podstawie 6 cm i wysokości 4 cm.
- Wskaż w prostych przykładach (rysunki na tablicy interaktywnej), która wysokość odpowiada danej podstawie trójkąta.
- Ćwiczenie interaktywne: przeciąganie wysokości na odpowiednią podstawę w trójkątach różnych typów.
Dla ucznia w spektrum autyzmu
- Rozwiązywanie zadań w formie wizualnej na tablicy interaktywnej, np. kolorowanie trójkątów o danym polu.
- Zadania typu: Zaznacz na rysunku trójkąt, którego pole wynosi 12 cm².
- Praca z prostym, klarownym schematem kroków obliczeń (np. tabela do uzupełnienia: podstawa, wysokość, wzór, wynik).
Dla ucznia z ADHD
- Krótkie, dynamiczne zadania na tablicy interaktywnej, np. uzupełnianie brakujących danych w rysunkach geometrycznych.
- Proste zadania z możliwością szybkiego wykonania: "Oblicz pole i obwód prostokąta o bokach 8 cm i 3 cm."
- Zadanie ruchowe: na podłodze ułożyć "trójkąty" z taśmy klejącej i poprosić o oszacowanie ich pól.
Dla reszty klasy (średni poziom zaawansowania)
- Oblicz pole i obwód prostokąta o bokach 7 cm i 5 cm.
- Oblicz pole trójkąta o podstawie 10 cm i wysokości 6 cm.
- Zadanie interaktywne: grupowanie trójkątów według pola na tablicy interaktywnej (np. "Pary trójkątów o tym samym polu").
- Oblicz pole figury złożonej z prostokąta i dwóch trójkątów.
Zakończenie
- 5 minut - Podsumowanie lekcji: uczniowie dzielą się swoimi wynikami lub rozwiązaniami na tablicy interaktywnej.
- Opcjonalnie: Quiz na tablicy interaktywnej, np. Kahoot, z pytaniami dotyczącymi geometrii (dla wszystkich uczniów).
Zadania są tak skonstruowane, aby każdy uczeń mógł pracować w swoim tempie i czuł się zaangażowany. Dzięki użyciu tablicy interaktywnej oraz różnorodności zadań lekcja powinna być dynamiczna i dostosowana do potrzeb wszystkich uczniów.
Teraz wyszło znacznie lepiej. Zadań jest mniej, są przykłady zadań zindywidualizowanych a nawet dostosowanych - propozycje wykorzystania tablicy interaktywnej dla dziecka z ADHD. Nie oznacza to, że moje zadanie zostało zakończone, ale dalsza praca na pewno pójdzie już sprawnie.
Cel – kontekst – zadanie
Powyższy przykład bardzo dobrze obrazuje to, jak istotne są wysokiej jakości prompty. Możemy też na jego podstawie wyszczególnić trzy istotne elementy, które ostatecznie przyjmują formę wzorca dla naszych promptów. Wzorzec ten nazywam „cel – kontekst – zadanie” i – moim zdaniem – jest on najważniejszym wzorcem pisania promptów.
Przeanalizujmy zatem jego 3 składowe:
Cel
Określenie celu pozwala AI trzymać się pewnej określonej ścieżki i zapobiega generowaniu informacji nieistotnych. Odpowiedzi będą lepiej dostosowane do naszych intencji.
Czego innego oczekujemy od AI, gdy szukamy pomocy podczas przygotowywania szkolnego konkursu, wprowadzania do nowego tematu czy lekcji powtórkowej, nawet jeśli w każdym z tych przypadków zadanie jest takie samo, np. przygotowanie testu.
Kontekst
Bez odpowiedniego kontekstu AI nie będzie w stanie wygenerować odpowiedzi, która pasuje do sytuacji, w której się znajdujemy. Częściej możemy spodziewać się halucynacji albo odpowiedzi, które są zbyt ogólne albo obszerne. Kontekst to jest ten element prompta, w którym dajemy sztucznej inteligencji trochę informacji o sobie.
Pamiętajmy jednak, aby nadawać kontekst, który jest istotny z punktu widzenia naszego celu i zadania. Przykładowo - podanie pogody na dany dzień nie ma sensu w przypadku przygotowywania zadań z geometrii, ale już podczas szukania zabaw integrujących uczniów, może być konieczne (jeśli myślimy o zabawie na boisku szkolnym).
W tym punkcie warto wspomnieć, że niektóre narzędzia AI (np. ChatGPT) mają zaimplementowaną „pamięć”. Gdy wysyłamy prompty, narzędzia te zapisują sobie o nas pewne informacje i korzystają z nich podczas odpowiedzi na przyszłe zapytania. ChatGPT pozwala tę opcję wyłączyć lub mieć nad nią pewien nadzór. Możemy przeglądać informacje, które na nasz temat zostały zapisane i usuwać te, których nie chcemy brać pod uwagę w przyszłych konwersacjach. Funkcja pamięci powinna mieć raczej charakter ogólny, wykorzystywany we wszystkich konwersacjach, więc nie zwalnia nas z zadania nadawania kontekstu naszym promptom.
Zadanie
Zadanie to element prompta, w którym definiujemy, czego tak naprawdę oczekujemy od AI. Może to być proste polecenie (wygeneruj test) lub też bardziej złożone, które może uwzględniać – na przykład – format oczekiwanej odpowiedzi („wygeneruj kartę pracy w dokumencie Word”, „przedstaw wyniki w tabelce”).
Klucz do dobrych promptów
Dzięki promptom opartym na wzorcu „cel – kontekst – zadanie” jesteśmy w stanie uzyskiwać spektakularne rezultaty w pracy z asystentami AI. Przygotowanie dobrego prompta wymaga jednak trochę wysiłku. Czy ma on sens, skoro równie dobrze możemy ten wysiłek włożyć w pracę nad poprawienie odpowiedzi „złego prompta”? Moim zdaniem warto poświęcić czas na pisanie dobrych promptów. Często wystarczy bowiem w dalszej pracy skopiować prompt, który dał zadawalające wyniki, do nowej konwersacji z asystenem AI, podmienić w nim cel i zadanie, zmodyfikować nieco kontekst i otrzymać następne dobre odpowiedzi. Taki prompt staje się świetnym szablonem przyszłych konwersacji z AI.
Warto mieć w swoim repertuarze zbiór takich szablonów na różne okazje. Bardzo przyspiesza i ułatwia to wykonywanie pracy. Wzorzec „cel – kontekst – zadanie” jest istotny również z innego powodu. Często łączy się on z innymi wzorcami jeszcze bardziej optymalizując i dynamizując nasza pracę.
O tym i innych wzorcach opowiadam podczas szkolenia Promptuj jak zawodowiec. ChatGPT w pracy nauczyciela
Polecane szkolenia

Szkolenia dla szkół
ChatGPT może być asystentem w Twojej pracy. Naucz się pisać skuteczne prompty. Rozważ aspekty etyczne. Dowiedz się, jak z ChatGPT mogą korzystać uczniowie i uczennice. Poznaj ChatGPT i promptuj jak zawodowiec
Dowiedz się więcej